Samarbejde

Samarbejdet mellem skole og hjem fordrer, at skolen og forældrene sammen tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
Det er vigtigt for os alle, at alle elever trives på skolen og bliver så dygtige, som de kan.
Vi har derfor et fællesansvar, der medvirker til et tillidsfuldt, positivt og respektfuldt læringsmiljø baseret på en åben, nysgerrig og tillidsfuld dialog.

Skolens ansvar
• Orienterer forældrene om, hvor de kan finde information om skolen og elevens skolegang, samt hvem forældrene kan kontakte på skolen.
• Er i løbende dialog med hjemmet om elevens faglige, personlige og sociale styrker og udfordringer samt at informere hjemmet hurtigst muligt, hvis der opstår problemer, herunder fravær.
• Indkalder til årlige forældremøder og skolehjemsamtaler.
• Iværksætter etablering af kontaktforældre i alle klasser.
• Kommunikerer tydeligt og rettidigt til forældrene.
• Besvarer henvendelser fra forældre hurtigst muligt, gerne indenfor 3 arbejdsdage.
• Arbejder med de gode relationer, der er med til at fordre det gode klassefællesskab.

Forældreansvar
• Bidrager til et positivt læringsmiljø for klassetrivslen og i sociale arrangementer på og uden for skolen.
• Sørger for at eleven er undervisningsparat, hvor eleven møder veludhvilet til tiden og er klar til skoledagen.
• Bakker op om skolens fælleskabende aktiviteter og bidrager positivt til klassefællesskabet både i og uden for skolen.
• Holder sig orienteret i Forældreintra og i ugeplanen.
• Orienterer skolen, hvis der er væsentlige forhold, som har betydning for elevens skolegang.

Elevsansvar
• Er en god kammerat og udviser god opførsel i og uden for skolen
• Deltager i klassefællesskabet
• Holder sig orienteret på Elevintra og i ugeplanen
• Tager medansvar for at møde til tiden, har orden i sine ting og deltager aktivt i undervis-ningen.

Forældre- og elevintra
• Skolens kommunikationsplatform, hvor alt skolerelevant kommunikation foregår. Alle for-ældre, elever og lærere har adgang til platformen.

Ugeplan
•Lærerne skriver og udgiver ugeplaner på Intra hver uge. Ugeplanerne udgives af lærerne senest lørdag.
• Ugeplanen angiver afleveringsfrister for større opgaver samt lektier, men kan også inde-holde flere informationer.

Hjemmeside
• Skolens hjemmeside indeholder generelle oplysninger om skolen. Siden opdateres løbende af kontoret/ledelsen.

• Skolens Facebookside indeholder fx opslag fra skolens hverdag, annoncering af arrange-menter i skolen mm. Facebooksiden er et supplement til skolen som et tilbud. Siden har ik-ke samme funktion som Intra.

Forældremøder
• Der afholdes to forældremøder med klassen i et skoleår. Et i sensommeren og et i foråret.

Skolehjemsamtaler
• Vi tilbyder to skolehjemsamtaler. Skolehjemsamtalerne handler om elevens faglige niveau og generelle trivsel.

Netværksmøder
• Netværksmøder involverer som minimum, skolens ledelse, lærerne og forældrene. Hvis mødet omhandler større elever, deltager eleven ligeledes. Repræsentanter fra Det Gule Team, skolens psykolog eller andre eksterne inviteres med efter behov.

Forældrerådet
• Forældrerådet i klasserne vælges på det første forældremøde. Ved første møde er det en god ide at invitere klasselæreren med for at gennemgå skoleåret. Kontaktforældre er en del af forældremøderne og har et fast punkt på dagsorden.