Om Skolen

Svaneke Friskole startede som friskole i 2015, hvor den tidligere har fungeret som kommuneskole. Svaneke Friskole er i dag byens skole, hvor vi prioriterer samarbejdet mellem byen og skolen.
Svaneke Friskoles vision er at være en lokal forankret friskole med høj kvalitet, hvor vi vægter den kreative faglighed, så vi udfordrer elevernes nysgerrighed og tilgang til læring. Vi vil derved være forældrenes naturlige førstevalg, der er med til at styrke lokallivets fællesskab i og omkring Svaneke.
Vi er en skole, hvor alle medarbejdere, elever og forældre samarbejder om at danne og uddanne dygtige og livsduelige børn. Vi skaber aktive medborgere i et samfund med frihed og demokrati. På skolen styrker vi elevernes tilgang, forståelse og motivation til at indgå i skolens mange fællesskaber.
Vi tror på et trygt børneliv, hvor man indgår i et forpligtende skolefællesskab, hvor grænsen mellem livet i byen, ved havnen og i naturen er svævende i forhold til skolens virke. Vi vil gerne inspireres af kræfter fra vores lokalområde, men også gerne påvirke den modsatte vej. Et stærkt samarbejde og opbygning af fællesskab er vigtigt for os.

Vi ønsker at lave en skole, hvor børnene går glade i skole. Hvor medarbejdere blomstrer og er trygge i deres ansættelse, og hvor både nye og gamle elever og forældre føler, at de er en del af et større fællesskab.

Leder af Grundtvig-Akademiet Ingrid Ank bidrager også til filmen, og peger på friskolernes betydning for et frit demokrati »Et samfund, der er præget af åndsfrihed, er et samfund, hvor ideerne kan få lov at flyve frit. Og når man er så heldig at kunne danne skole på en idé, så kan man jo endda være så heldig, at den idé inspirerer andre. Så selve tanken om åndsfrihed er fuldstændig central for et samfund, der vil være frit og åbent«.