Multibanen åbner på lørdag.

Svaneke Friskole modtog i 2020 1 mio. kr. fra Nordea-fonden til projektet “Vejen til Svaneke”, der vil bidrage til at skabe mere aktivitet i lokalområdet. Projektet indeholder bl.a. en multibane, som indvies lørdag d. 12. november kl. 10 af Borgmester Jacob Trøst.

Med 1 mio. kroner i støtte fra Nordea-fondens Her bor vi-pulje har Svaneke Friskole med støtte fra Svaneke Idrætsforening, Svaneke Vandrerhjem og Bornholms Brand a.m.b.a igangsat projektet “Vejen til Svaneke”, der har til formål at skabe nogle nutidige sunde fysiske rammer og tilbud til børn og voksne såvel lokale som turister, og dermed udvikle byens udendørsrum. Projektet vil skabe et uformelt samlingssted i Svaneke til gavn for hele byen og de besøgende.

Den bærende del af projektet er den nyopførte multibane mellem Svaneke Idrætsklub og Svaneke Friskole, som er klar til indvielse. Næste skridt er at få skabt en indbydende og hyggelig ramme omkring banen, så det kan blive et mødested for alle.

På lørdag d. 12. nov. fra kl. 10-12 inviteres der til den officielle åbning af multibanen. Det sker med fællessang og indvielse ved Borgmester Jacob Trøst, hvorefter Svaneke Idrætsklub vil stå for en omgang borgmester-fodbold med Jacob Trøst på holdet samt en hockey- og basket-kamp, hvor alle der har lyst, kan være med.

Skoleleder Thomas Garfort glæder sig især over, at dette projekt bidrager til det lokale fællesskab:
”Jeg synes det er helt fantastisk at få skabt et uderum, der indbyder til leg, spil og fællesskaber, og jeg kan allerede nu afsløre, at vores elever er rigtig glade for banen”.

Om Nordea-fondens Her bor vi-pulje
Svaneke Friskole har modtaget 1 mio. kroner i støtte fra Nordea-fondens Her bor vi-pulje på
60 mio. kr., der uddeles til projekter, som styrker lokale fællesskaber og sammenhængskraften i mindre byer.

”Det syder og bobler ude i de små bysamfund, og med dette økonomiske rygstød får de mange lokale ildsjæle i Svaneke ekstra mulighed for at sætte deres virketrang i spil til gavn for fællesskabet,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter godt liv.